سیستم های هوشمند کنترل تردد

 

 

ورودیهای پارکینگ و ورودیهای نفر رو:

جهت کنترل ورودی ها و خروجیهای خودرو سیستم RFID و یا سیستم پلاک خوان در طرح سامانه هوشمند پیشنهاد می شود که توسط آنتهای UHF و یا کارتخوانهای بردکوتاه بر روی گیت های داخلی و یا محوطه پارکینگ تعبیه می شود. هر آنتن توسط برد مرکزی به سیستم کنترل هوشمند متصل است؛ که می توان اشخاص و یا خودروها را از روی پلاک و یا شناسه های الکترونیکی (کارت یا تگ شناسایی)و نسبت به باز بودن و یا بسته بودن درب ورودی خودرو یا لابی؛ پشت بام و غیره دسترسی را باز نمود. از سوی دیگر می توان از طریق تعریف سناریوهای منحصر بفرد سیستم در صورت تردد اشخاص در محوطه های قابل ردیابی توسط آنتنهای سیستم روشنایی (نور پردازی ها و صوتی و...را نیز کنترل نمود.)

به عبارت دیگر با ورود خودروی قابل شناسایی در مقابل درب پارکینگ ورودی درب باز شده و با تلفیق از یک سناریوی پیچیده و غیرتضاد با سایر سناریوها سیستم روشنایی پارکینگ برای خودروی ورودی فعال میشود این درحالی است که بازه زمانی ورود خودرو پس از پارک نمودن در جای مدنظر؛ آسانسور بصورت اتوماتیک برای اشخاص داخل خودرو به سمت پارکینگ فراخوان خواهد شد و شاسی های داخل کابین برای افراد پس از شناسایی فعال میگردد.

نسبت ورود و خروج درخودرو با نسبت اشخاص مجاز به کنترل و تردد خودرو باعث میشود سیستم هوشمند جنبه حفاظتی و امنیتی خود را فعال نموده و افرادی که مجاز به حرکت دادن خودرو نمی باشند توانایی خروج خودرو را نداشته باشند .

این سیستم کامل بصورت وایر (باسیم) در جهت بالا بردن سطح امنیت پیاده سازی میشود .

 

 

 

سیستم حفاظت  و امنیتی

کلیه محوطه های پیرامون و داخل ساختمان مجهز به سنسورهای ماکرویو، سنسورهای PIR (تشخیص حرکت)؛مگنت(مغناطیس درب )و سنسورهای شکست شیشه است. سنسورهای دود و آتش که توانایی سیستم را نسبت به کنترل بخشهای حفاظتی بالا خواهد برداز این رو با بخش بندی ساختمان (از پیش تعریف شده ) سیستم می تواند توسط دستور کاربر بخشهایی از خانه را در حالت گارد حفاظتی برده وبخشهای دیگر را بصورت عادی در وضعیت عادی مدیریت نماید.

به عبارتی دیگر در زمان استراحت شبانه سیستم در حالت کاربری شبانه می رود. هر کلید  ورودیها، حیاط و پارکینگ و پشت بام و بخشهایی که در زمان خواب ساکنین دلیل بر تردد افراد در آنها وجود ندارد را به وضعیت گارد خواهد برد تا در زمان تردد غیر مجاز در محوطه های منظوی سیگنالهای هشدار به ساکنین ارسال شود .

همچنین در بخش حفاظت این سیستم در زمان عیب ساکنین کلیه بخشهای ساختمان و یا خانه به حالت گارد حفاظتی خواهند رفت و در صورت نیاز به غیر فعال سازی بخش و یا کل ساختمان در زمان نظافت  سرایدار و یا تردد اشخاص که برای مدت طولانی مجاز به تردد نمی باشند می توان سیستم را از راه دور (در جهان) فعال و یاغیرفعال نمود.

از سوی دیگر وظیفه این سیستم نه تنها در زمینه کنترل تردد بلکه در بخشهایی مانند حوادث آتش سوزی و گاز گرفتگی محیط ( منوکسید و دی اکسید کربن ) نقشه کلیدی ایفا خواهد کرد . به زبان ساده می تواند شرح خدمات این سیستم را در زمان حوادث مورد ذکر به بسته شرح گاز اصلی قطع برق از محوطه خارج از خانه و باز نمودن درب ها در زمان حضور افراد خلاصه نمود.

هرچند که پیچیدگی در اجرای سناریوهای مختلف در زمان بروز حوادث فراتر از این توضیح می باشد .

اما به دلیل توضیح فنی به همین چند مثال بسنده نموده و به توضیح سایر خدمات سیستم می پردازیم.

سناریوی ورود و خروج امنیتی در ساختمانهای آپارتمانی و تک واحدی از درب ورودی ساختمان تا درب لابی و ورودی واحدها توسط سیستم کنترل تردد به اشخاص داده میشود از سوی دیگر آسانسورها نیز از طریق همین سیستم در مدیریت کنترل تردد به سامانه حفاظتی متصل می شود تا سیستم بتواند مدیریت تردد اشخاص را برعهده گیرد.

در همین راستا اشخاص که مجاز به ورود و یا خروج از محوطه باشند با ارائه کارت یا اثر انگشت مجاز به باز یا بسته نمودن درب ها و یا حتی استفاده از آسانسور می باشند با تعریف سناریوی هوشمند کنترل تردد سیستم می تواند نظارت و مدیریت فرد را از ابتدای ورود به ساختمان به عهده گیرد؛ بطور مثال با ارائه کارت شخص به درب ورود سیستم می تواند تشخیص دهد که فرد مورد نظر در کدام طبقه و یا در کدام بخش از ساختمان مجاز به تردد است.بعد از آن آسانسور و بخشهای مورد مراجعه بصورت خودکار نیست و دسترسی فرد برای طبقات و یا بخشها بصورت باز تعریف می شود .

در قالب این مثال فرد مورد نظر مجاز است در پارکینگ و یکی از طبقات تردد نماید . باتوجه به این موضوع آسانسور فقط استفاده از کلیدهای پارکینگ و طبقه مورد نظر را برای فرد قابل انتخاب قرار می دهد و سایر شاسی ها غیرفعال است .